Selamat datang ke blog Raining clouds sekali lagi. Ini
adalah minggu kedua. Minggu ini saya akan menerangkan tentang 4
penggunaan tmk dalam P&P pendidikan Jasmani.
i) tutorial
iii) aplikasi
iv) komunikasi
Pertama saya ingin menerangkan tentang tutorial. Tutorial digunakan untuk
menyampaikan kandungan pelajaran berdasarkan susunan dan urutan yang merangkumi
pendedahan kandungan, tunjuk cara sesuatu fenomena dan latihan atau latih tubi
yang disampai dan di kawal oleh sistem. Kaedah ini digunakan untuk di dalam kelas yang mempunyai ramai pelajar dan pelajarnya mempunyai keupayaan
yang berbeza. Selain itu, kaedah ini juga sesuai digunakan apabila guru tidak dapat memasuki kelas dan mengarahkan
pelajar belajar sendiri. Selain itu, mod tutorial sesuai digunakan sebagai pengayaan untuk pelajar-pelajar yang cerdik,
pemulihan untuk pelajar yang lemah dan apabila guru menggunakan pendekatan
pembelajaran secara direktif. Terdapat beberapa kelebihan untuk kaedah tutorial ini, iaitu dapat mengindividukan
pelajar. Pelajar juga boleh belajar sendiri dan mengikut kemampuan sendiri
dengan seliaan yang minimum oleh guru. Mod tutorial juga boleh meningkatkan
motivasi pelajar untuk belajar. Terdapat juga beberapa kekurangan dalam kaedah ini iaitu, penggunaan perisian yang tidak bermutu atau berlakunya pembaziran.
Selain itu tidak produktif.
Seterusnya saya akan menerangkan tentang kaedah penerokaan. Kaedah penerokaan ialah
kaedah yang digunakan sebagai medium atau perantara untuk mencari dan mengakses
maklumat secara penerokaan daripada bahan sumber seperti cd-rom, portal
maklumat dan internet. Kaedah ini juga digunakan untuk
mempelajari dan mengkaji sesuatu fenomena atau keadaan secara tunjuk cara di
bawah kawalan pelajar sendiri dan dapat mempelajari dan mengkaji sesuatu
fenomena secara simulasi di bawah kawalan sistem.
Kaedah penerokaan
mengfokuskan penglibatan pelajar dalam membentuk konsep dan kefahaman mengenai
sesuatu perkara. Kaedah penerokaan sesuai digunakan dalam pembelajaran yang melibatkan inkuiri
penemuan, pembelajaran yang menjurus kepada penyelesaian masalah, simulasi dan
kaedah pembelajaran kaedah masa depan. Kaedah penerokaan mempunyai kebaikan tersendiri dan dapat
member kebaikan kepada pelajar dan guru. Kebaikannya kepada pelajar ialah ia
dapat memupuk pemikiran kreatif pelajar dan penyelesaian masalah sebenar. Ia
juga dapat member peluang kepada pelajar melibatkan diri secara mendalam
terhadap kandungan pelajaran di samping memberi peluang kepada pelajar
menentukan hala tuju dan kemajuan pelajaran mereka. Kaedah penerokaan juga
memberi kebaikan kepada guru di mana ia member peluang kepada guru untuk
menerapkan strategic-strategik pembelajaran berasaskan teori pembelajaran
konstruktivisme.Kekurangan kaedah penerokaan ialah pelajar akan menjadi
sesat atau hilang haluan dalam P&P kerana proses pencarian yang melibatkan
pelbagai aspek. Kedua pelajar akan menghadapi masa pembelajaran yang lebih
lama.
Selain itu, kaedah aplikasi dalam
pembelajaran yang berteraskan TMK digunakan sebagai mekanisme penyaluran
maklumat untuk membantu pelajar melaksanakan tugasan pembelajaran dan
menyalurkan maklumat kepada pelajar yang lain. Kaedah aplikasi sesuai digunakan dalam memproses data
kerja lapangan dengan cepat dan memindahkan hasil dapatan dalam bentuk yang
mudah diintpretasi. Contohnya dalam memudahkan proses nenbina graf supaya
tumpuan boleh diberikan kepada mengkaji kesan pembolehubah dalam eksperimen. Ia
juga sesuai digunakan untuk mempersembahkan data dalam bentuk multimedia dan
mempercepatkan proses membuat pengkelasan atau menyisih data. Kaedah aplikasi member kebaikan kepada pelajar di mana, pelajar dapat
memberi tumpuan kepada aktiviti pembelajaran sebenar kerana kerja-kerja
pemprosesan data telah dipermudahkan. Pelajar-pelajar juga dapat meningkatkan
penggunaan pelbagai kemahiran computer sesuai dengan penggunaan computer dalam
pekerjaan pada masa akan datang. Kekurangan kaedah aplikasi ialah, tanpa penerangan yang lengkap daripada
guru yang mengajar dan dan juga pengawasan dari guru, pelajar mungkin gagal
dalam pembelajaran. Kedua, pelajar yang terdiri dari pelbagai kecerdasan sukar
disatukan dan yang terakhir masa pembelajaran sukar di kawal.
No comments:
Post a Comment